Rabu, 29 Ogos 2012

jawapan kepada soalan "kenapa Allah memanggil diri-Nya sebagai Kami sedangkan Islam mengajar bahawa Allah itu satu"


kali ni aku nk kongsi lagi 1 senjata untuk kita jawab persoalan orang2 bukan islam tentang agama kita. seperti yang korang tahu, aku banyak merujuk kepada syarahan atau debat yang dihuraikan oleh Allahyarham Syeikh Ahmad Deedat. Kenapa aku banyak merujuk kepada beliau? sebab beliau telah menghafaz, mengkaji dan memahami keempat2 kitab2 suci dari zabur hinggalah alquran. beliau juga  menjawab pertanyaan orang2 kristian berdasarkan Bible,  bermakna jawapan yang beliau berikan tidak dapat disangkal oleh pihak kristian. jika dia menjawab berdasarkan alquran, orang2 kristian akan menjawab, "itu buku kamu, bukan buku kami'. sebab itu lah aku suka pendekatan yang digunakan oleh Ahmad Deedat. menghuraikan pertikaian orang2 kristian terhadap islam melalui kitab mereka sendiri.

Dipendekkan cerita, Jimmy Swaggart (orang yang bertanya tentang nama Muhammad di dalam Bible) bertanya kepada Ahmad Deedat, "Jika benar Tuhan itu hanya 1, dan bukan 3 seperti konsep trinity dalam Bible, kenapa Allah menyebut nama-Nya di dalam al-Quran sebagai 'Kami'?" persoalan ini sebenarnya juga banyak dipersoalkan oleh orang2 islam sendiri. 

merujuk kepada persoalan tersebut, jawapannya sebenarnya mudah je. cuma mungkin info x sampai kepada kita. ok meh aku huraikan berdasarkan ape yg aku dapat dari video debat islam vs kristian, ahmad deedat vs jimmy swaggart.

Dulu mase sekolah, time belajar bahasa inggeris, kita diajar tentang single dan plural kan?
kalau seekor kucing kita sebut cat, manakala kalau lebih dari seekor kita sebut sebagai cats kan?

Dalam bahasa arab, terdapat 2 jenis plural, iaitu plural of numbers, dan satu lagi ialah plural of respect.

Plural of numbers same je macam dalam bahasa inggeris. iaitu sebutan plural yang digunakan untuk merujuk kepada bilangan yang lebih daripada 1. contohnya, perkataan "I" disebut sebagai "We" jika bilangan orang yang dirujuk adalah melebihi seorang.

Plural of respect pula merujuk kepada darjat. contohnya, seorang sultan akan memanggil dirinya sebagai 'kami' apabila bertitah kepada rakyatnya. begitu juga dengan seorang general yang memberi ucapan kepada tentera2 peringkat bawahan.

Plural of respect inilah yang digunakan oleh Allah di dalam ayat2-Nya. membuktikan kebesaran-Nya, serta mengasingkan perkataan2 'aku' yang merujuk kepada orang2 lain daripada perkataan 'aku' yang merujuk kepada-Nya.

so, dengan mudah persoalan tentang perkataan "Kami" terjawab. tapi memandangkan bahasa Inggeris tidak ada konsep plural of respect, ada 1 pertanyaan yang Ahmad deedat berikan kepada pihak kristian dan mereka tidak dapat menjawab.

soalannya ialah, jika benar Tuhan itu 3 (menurut konsep Trinity dimana Tuhan adalah God, Jesus Christ, dan  Holy Spirit), kenapa dalam Bible tidak ada 1 pun perkataan GODS. semuanya ditulis sebagai GOD, sedangkan dalam bahasa inggeris tidak ada konsep plural of respect? bukankah dalam plural of numbers, 3 God perlu disebut Gods?

Al-Quran ada sebab yang kukuh untuk wujud perkataan "Kami" sebab ada plural of respect.
Bible pula tak ada sebab yang kukuh untuk menulis tuhan mereka yang 3 sebagai GOD dan bukannya GODS.

di akhir jawapan Deedat, beliau berkata, " if its 3 Gods, say it on your bible. Say the word GODS. but why in the whole bible, it says GOD instead of GODS??? what excuse do u have, to say it like that? if that's not a mistake of facts,  that must be a mistake of language! and do your 3 gods make mistakes???"


ha.. tu la dia... sila sampai2kan kepada yang tak tahu ye.. salam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan