Ahad, 7 April 2013

tujuh dosa besar


Abu Hurairah ra. dari Nabi saw bersabda: "Jauhilah tujuh jenis dosa yang membinasakan.”Para sahabat bertanya: ”Wahai Rasulullah, apakah tujuh jenis dosa itu?” Baginda menjawab: “Mempersekutukan Allah, sihir, membunuh jiwa (manusia) yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan hak, makan riba, makan harta anak yatim, lari pada saat pertempuran (dalam jihad) dan menuduh (berbuat zina) kepada wanita-wanita yang selalu menjaga diri mukminat dan tidak pernah berfikir (untuk berzina).” - HR Bukhari


Jom check:

1. Mempersekutukan Allah, maksudnya melebihkan sesuatu lebih dari Allah. Atau langsung tak pedulikan Allah. Memisahkan hal agama dengan keduniaan. Contoh, politik suku, agama suku.

2. Bunuh orang. Try check kot-kot ada suruh org bunuh ke, bunuh sendiri guna helmet ke, C4 ke, bom atom ke..

3. Makan riba. Makan rasuah tu termasuklah sekali. Contohnya jadi tok penghulu. Dapat RM5ribu untuk buat padang bola mini. Tapi bagi lima ratus je kat anak mukim.

4. Lari dari medan pertempuran. Contohnya kat kampung kena serang pengganas, tapi kita lari dari kampung terus tinggalkan atok tua berjuang sorang2.

5. Menuduh pompuan solehah berzina.

6. Makan harta anak yatim. Songlap duit zakat. Sekat duit zakat. Cth macam menyusahkan pemberian zakat utk pelajar yg memerlukan di Mesir.

7. Sihir. Tak suka someone, terus kau bomohkan dia sampai dia terencat akal..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan