Isnin, 15 Julai 2013

Salah Satu Amalan Sunnah antara Suami Isteri..=)

~YeaY giyomi~

Pagi ni bidadari saye tiba-tiba tanya:

"Abang tau tak hari ni hari apa?"

Saya cakap: "isnin..."

Dia jawab:

"Maksudnya,hari ini cukup setahun kita kawen...! Yeaaay..!"

Saya jawab:

"Oh..........ni mesti terpengaruh dengan video budak sekolah kapel seminggu tu...... "=.=. "

Saya balas la: " haaa ni teddy bear saya,saya beli kat padang besaq,morrraahh ja,RM12 ja,mai la peghlih(perlis),jangan beli satu,beli la banyak-banyak!yeaaay!giyomi! " :D (kepada yang tak faham tu search la kat youtube "parodi kapel seminggu loghat utara",paham-paham sendiri lah!)

Actually~masa berlalu dengan sangat cepat,macam tak percaya je dah cukup setahun saya kawen,baby pun tiba-tiba muncul dalam hidup saya(baby dah tembam gile sekarang~)..

Rasa macam cepat sangat sebab walaupun dah cukup setahun kawen,tapi saya masih boleh kira dengan jari berapa kali saya makan dengan tangan saya sendiri..hahaha~maknanya tiap hari bidadari saya lah suapkan makan,walaupun lepas dapat baby,bapak baby tetap disuap lepas baby disuap susu... :D

Ini bukan status jiwang ke romeo ke,sebenarnya suap menyuap makan sesama suami isteri ni antara nasihat berharga yang syeikh saya bagi masa mula-mula saya kawen dulu,dia pesan:

"kamu dan isteri makan kena bersuap tau,dan jangan sesekali makan pinggan asing-asing,mesti makan dalam pinggan yang sama..ini sunnah nabi yang mulia,kalau kamu nak rumah tangga kamu bahagia,amalkan sunnah ni,insya-allah rumah tangga akan sentiasa sweet,tak de gaduh-gaduh,tak de salah faham,tak de masalah nusyuz dan lain-lain.."

Alhamdulillah,berkat amalan sunnah ni,memang menjadi,tak ada masalah,tak ada gaduh,sentiasa sweet macam budak baru kapel seminggu walaupun dah cukup setahun ni~so kepada kawan-kawan yang dah kawen tu,start la amal sunnah ni,tak mau suap sepinggan nasik pun tak pe,suap je semulut amek berkat..hehe insyallah rumah tangga bahagia...

Pengalaman: semasa saya bersafar di india beberapa tahun lepas untuk ziarah ulama hadis di sana,saya bertemu dengan sorang pakcik malaysia ni,dia orang tabligh,tengah berdakwah kat sana...kami sembang la,dia pun cerita pengalaman dia berkawen dah 50 tahun,sejak dia mula kawen sampai ke hari ini dia amalkan sunnah tu (makan bersuap dengan isteri dan makan sepinggan),anak-anak dia ada 13,makan pakai talam ramai-ramai,dia dan isteri makan sepinggan dan saling suap menyuap walaupun dah tua bangka,hasilnya selama 50 tahun rumah tangga dia bahagia,anak-anaknya semua jadi hafiz hafizah al-quran 30juzuk dan khatam belajar kutub sittah(6 kitab hadis sahih),anak-anaknya semua taat,yang perempuan berpurdah,dia dan isteri tak pernah sekali pun bergaduh selama 50 tahun diorang kawen...

Terlopong lah jugak dengar...

Tapi bila ustaz saya sendiri nasihat perkara yang sama,saya semakin yakin dan amalkan sendiri dan memang terbukti ianya berkesan kerana sememangnya dalam setiap amalan sunnah nabi,walaupun sekecil-kecil sunnah,memang ada kejayaan... :)

Bak kata orang-orang jeles masa saya memula kawen dulu:

"Eleh orang baru kawen memang lah semuanya sweet,nanti tunggu lepas 6-7 bulan,baru dia tau.."

Eeuuwww~Whatever~ (tangan ke bahu,mata ke atas)

2 ulasan:

  1. Alhamdulillah setakat ni memang makan sepinggan lagi dengan husband....tadah telinga je la kena kutuk...hahahaha....tapi bila kena kutuk tu lagi semangat nak makan sama2...nak buktikan kami akan makan sepinggan selama2nya...gtuuuu kannnn....

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah setakat ni memang makan sepinggan lagi dengan husband....tadah telinga je la kena kutuk...hahahaha....tapi bila kena kutuk tu lagi semangat nak makan sama2...nak buktikan kami akan makan sepinggan selama2nya...gtuuuu kannnn....

    BalasPadam